Není PRADA jako PRADA

Světy moderních technologií a luxusního zboží se prolínají čím dál více. Je to dané především změnou chování zákazníků, takzvaných millenials, kteří buď celý svůj život nebo jeho velkou část tráví v online prostředí. Od prodejců luxusního zboží požadují více než jen kamenný obchod, který byl vždy koncipovaný jako zážitek pro nakupujícího. Pro nastupující generace již nakupování není o tom přijít do obchodu, kde jim nalejí sklenku dobrého brandy, naservírují nejlepší kaviár nebo dopřejí ten nejlepší zákaznický servis. Dnešní zákazník nechce koupit jen produkt, ale za své peníze chce zároveň transparentnost, udržitelné zboží, etické chování výrobců a zároveň úplně novou uživatelskou zkušenost. Mezi hlavní technologie, které ovlivňují současný svět luxusního zboží a zároveň utváří tuto novou uživatelskou zkušenost, patří například umělá inteligence nebo rozšířená a umělá realita. Díky nim máme personalizované nakupování, vývoj nových materiálů nebo možnost vyzkoušet si zboží z pohodlí svého domova respektive zapadlé kavárny, kde se prodává fair-trade káva. Mimo tyto technologie musíme také zmínit blockchain, a to hlavně díky jeho dvěma stěžejním vlastnostem, transparentnosti a neměnnosti informací v něm obsažených. 

 

 

Transparentní původ zboží

Na základě několika nezávislých reportů můžeme odhadovat, že roční ztráty způsobené prodejem falešného zboží se pohybují ve výši několika set miliard dolarů. Globalizace nabízí organizovanému zločinu neomezené příležitosti k tomu, aby se zapojil do nezákonného obchodu a padělání zboží. V dnešní době to již není o kupování „fejků“ někde na tržnici, ale o proniknutí do všech sfér dodavatelského řetězce. Pokud si půjdete koupit kabelku PRADA na vyhlášené francouzské Champs Elysées, stále nemáte jistotu, že bude opravdu „Hand Made in Italy“. Pokud chcete svoji jistotu zvýšit, můžete se podívat, jestli její výrobní číslo odpovídá dané kabelce ve vnitrofiremní PRADA databázi. Bohužel ani toto vám nezaručí její pravost, protože takovou databázi může někdo (ať už zaměstnanec firmy nebo hacker zvenčí) nabourat a data jednoduše znehodnotit. 

 

A zde přichází na scénu technologie blockchain - jako decentralizovaná a distribuovaná databáze je postaven tak, aby jen tak někdo nemohl měnit zapsaná data bez toho, aby tuto změnu potvrdil někdo jiný. To dává zákazníkům i prodejcům jistotu, že zboží je pravé. 

 

Není to ale jediná výhoda. V jednom z minulých článků našeho seriálu jsme psali o využití blockchain v logistice, potažmo v systémech dodavatelských řetězců. Vzpomeňme, že lidé dnes chtějí kupovat eticky vyrobené zboží z udržitelných materiálů. A právě zde má blockchain své místo, protože se do této decentralizované databáze dají zapsat informace o typu materiálu, kde byl získán, jestli jej zpracovala certifikovaná společnost, kdo, kudy a za jakých podmínek materiál převážel a dokonce jaký konkrétní člověk daný produkt šil. A jelikož data zapsaná v této databázi jsou neměnná, tak si můžeme být jistí, že informace, které máme, nejsou zfalšované. Blockchain tedy může zásadně změnit naši uživatelskou zkušenost ať už při koupi kabelky PRADA nebo kousku lososa, protože budeme vždy vědět, odkud dané zboží pochází, jestli je pravé nebo eticky zpracované.

 

 

Andy Warhol na tisíc kousků

Další příkladem využití blockchainu u luxusního zboží, respektive u investičního zboží, je možnost tokenizace. Jde o proces transformace fyzického zboží do jeho digitální podoby. Tím se u daného zboží vytvoří na blockchainu jeho takzvané digitální dvojče. Můžeme si to představit na příkladu uměleckého díla v hodnotě 10 000 dolarů. Pokud projde procesem tokenizace, pak jeho digitální podobu může tvořit 1 000 tokenů, každý v hodnotě 10 dolarů. To umožňuje majiteli díla prodat každý jednotlivý token zvlášť, což by znamenalo, že jej bude vlastnit 1 000 různých lidí. Tímto způsobem se již prodalo známé dílo Andyho Warhola 14 malých elektrických křesel, které v době prodeje mělo hodnotu 5,6 milionů dolarů. Aby se ukázala síla využití blockchainu, tak se dílo neprodávalo celé, ale prodávalo se pouze 31,5 % vlastnictví v hodnotě 1,7 milionu dolarů. Aukce se zúčastnilo více než 800 dražitelů z celého světa, mezi kterými byli jak kryptoměnoví nadšenci, tak zkušení investoři, tak profesionálové z oblasti umění a celý proces aukce proběhl přes blockchainový smart contract. Tímto způsobem se velmi demokratizuje celý trh s investičním zbožím, ať už se jedná o umění, hodinky nebo automobily. Každý bude mít možnost vlastnit alespoň část něčeho, na co by jinak finančně nedosáhl, a díky tomu bude mít šanci zvýšit svůj pasivní příjem prostřednictvím takových investic. 

 

 

Výhody blockchainu v oblasti prodeje luxusního zboží

Mezi hlavní výhody tohoto řešení patří bezpochyby jeho transparentnost. Pokud se systém správně nastaví, tak máme i z pohodlí svého domova možnost zjistit si odkud náš produkt pochází a jakou cestou se k nám dostal. Pokud ale odhlédneme od technologické roviny, pak nejzásadnější výhodou je úplně nová uživatelská zkušenost, díky které mohou výrobci, kteří takový systém zavedou, získat nové klienty a udržet si i ty stávající. Tím získají zásadní konkurenční výhodu.  

 

 

 

Tomáš Zrubecký